قدیم ہندوستانی فلسفہ اور کالی داس کی تخلیقات میں ماحولیاتی اشارے

  • شیخ عقیل احمد shah abdul latif university khairpur

Abstract

The topic of this article is “Ancient Indian philosophy and environmental indicators in the works of the great Sanskrit poet, Kalidas". In this article I have defined the meaning of environment in the light of the Vedic Philosophy and have dealt with the importance of preserving the environment for the cause of living beings. The central focus of this article has been the fact that the Vedic Saints had formulated the principles and the laws of nature in consonance with environmental factors which was in tune with the practical form of religious laws and principles. It has also discussed “India’s ancient philosophy which allows the utilization of our natural resources to the extent it is required for our sustenance, but does not allow us to indulge in their exploiting”.

The holy Vedas are considered to be the main Text/"Granth" of life sciences. As per the Vedic Philosophy, the five elements, fire, water, earth, air and sky determine the course of any creative activity. These five elements have the potential to create life and further substantiate its growth. My paper seeks to take into consideration all these aspects in a very explicit and detailed manner. I have also discussed all environmental issues as reflected in the Vedas as well as in the holy Quran and Hadith.

Kalidas was a microscopic observer of nature. This finds an optimum manifestation in all his poetic works. His intense love for nature has strong philosophical moorings. Environmental protection and preservation in contemporary times are not something which is merely desirable but it should be equated with life and existence. Only an outstanding rational poet as Kalidas could be such futuristic as to include in his writings such an indispensable environmental outlook. This significant aspect of his work indeed enhances the credibility of his poetic expressions and elevates them to newer heights. All these aspects have been elaborated in this article of mine.

References

(1) ڈاکٹر پرویش سکسنہگ،’’سنسکرت، سنسکرییا ایوَم پریاورن‘‘پریمل پبلیکیشنس، دہلی،2002، ص۔197
(2) ڈاکٹر پرویش سکسنہگ،’’سنسکرت، سنسکرییا ایوَم پریاورن‘‘پریمل پبلیکیشنس، دہلی، 2002، ص۔139
(3) ایضاً,2002، ص۔140
(4) ایضاً 2002، ص۔140
(5) اقبال، کلا0ت اقبال،صدی ایڈیشن، ایورکشنلو بُک ہاؤس، علی گڑھ، 1988، ص ، 28
(6) ایضاً، 1988، ص ، 28
(7) ڈاکٹر پرویش سکسنہ ،’’سنسکرت، سنسکرییا ایوَم پریاورن‘‘،پریمل پبلیکیشنس، دہلی, 2002،(ص۔138 )
(8) قاضی قصر8الاسلام،’’فلسفے کے بناسدی مسائل‘‘،نشنلر بُک فاؤنڈیشن، اسلام ٓباد، پاکستان،2000 ,ص۔438- 439)
(9) ڈاکٹر پرویش سکسنہر،’’سنسکرت، سنسکرییا ایوَم پریاورن‘‘،پریمل پبلیکیشنس، دہلی, 2002، (ص۔8 )
(10) ڈاکٹر پرویش سکسنہس،’’سنسکرت، سنسکرییٹ ایوَم پریاورن‘‘، پریمل پبلیکیشنس، دہلی,2002،(ص۔15 )
دیگر کتب اور مضامنک جن سے استفادہ کاس:
(i) ڈاکٹر برہمانند تری پاٹھی (ایڈیٹر)، کالی داس گرنتھاولی،چوکھمبا ، سوربھارتی پرکاشن، دہلی،1985
(ii) نثار احمد حصرض القاسمی،،ماحولاڈت کا تحفظ اور اسلامی تعلمارت, بصرات آن لائن
(iii) ماحولاحت اور اسلامی تعلماوت ، افکارِ تازہ,، پدما پاٹل،پریاورن اور کویتا : کویوں کا ساماجک دائتوَ بودھ، امرناتھ
تااگی،ویدک وانڈمیَ اور پریاورن سنسکرییت، انڈیا واٹر پورٹل، تینوںآن لائن
(iv) اسلام مںی تحفظ ماحول کی اہمت ، کسٹینا بائر ٹ / افضال حسنن، فن و ثقافت، ایجوکشنلن پبلی کشنی، دہلی، 2012
(v) ڈاکٹر راجندر کمار سنگھوی، ہندی کابہی مںٹ پریاورن چتنا ،، کاباننگ پریچہ، چوکھمبا ، سوربھارتی پرکاشن، دہلی، دہلی، 2003
Published
2017-08-01