سرسید کی تحریک اور نئی ادبی جمالیات

  • ڈاکٹرعابد حسین سیال

Abstract

Sir Syed Ahmed Khan is one of the most prominent and influential Muslim personalities of nineteenth century in the Indian subcontinent. His contribution is multi-dimensional ranging from practical efforts in the field of education and socio-political awareness to theoretical views in religion and literature. Focusing on his literary standpoints as well as his literary companions' writings we can significantly feel a paradigm shift with regards to literary aesthetics as compared to former literary tradition. Reason, reform and simplicity is the soul of these texts which introduces a new and different flavor in Urdu literature. This article attempts to mention some elements of this new literary aesthetics emerged from Ali Garh Tehreek

References

۔ نصیراحمد ناصر، تاریخ جمالیات،مجلس ترقیِ ادب، لاہور، طبع اول1962ء، ص13
۲۔ مسعودحسین خان، سرسید اور اردو یونیورسٹی(پانچواں سرسید یادگاری خطبہ)، مرتبہ: خواجہ محمد شاہد، مکتبہ جامعہ لمیٹڈ، نئی دہلی، 1993ء، ص24
۳۔ سیدعبداللہ، ڈاکٹر، سرسید احمد خان اور ان کے نامور رفقاءکی اردو نثر کا فنی اور فکری جائزہ، مقتدرہ قومی زبان، اسلام آباد، 1994ء، ص،251
۴۔ ایضاً، ص253
۵۔ سرسید احمد خان، مقالات سرسید، جلد دوم، مرتبہ: مولانا محمداسماعیل پانی پتی، مجلس ترقیِ ادب، لاہور،1962ء، ص47
۶۔ سرسید احمد خان، مقالات سرسید، جلد دہم، مرتبہ: مولانا محمداسماعیل پانی پتی،مجلس ترقیِ ادب، لاہور،1963ء، ص47
۷۔ شبلی نعمانی، مولانا، مقالات شبلی، جلد دوم، مکتبہ معارف، اعظم گڑھ، 1931ء، ص 57
۸۔ مسعودحسین خان، سرسید اور اردو یونیورسٹی(پانچواں سرسید یادگاری خطبہ)، مرتبہ: خواجہ محمد شاہد، مکتبہ جامعہ لمیٹڈ، نئی دہلی ، 1993 ء، ص24
۹۔ سرسید احمد خان، مقالات سرسید، جلد دہم، مجلس ترقیِ ادب، لاہور، ص115
Published
2018-06-01