فروغ فرخ زاد اور فہمیدہ ریاض کی شاعری کا عالمگیریت کے تناظر میں تقابلی جائزہ

  • روشین عاقب لیکچرار، شعبہء اردو،فاطمہ جناح ویمن یونیورسٹی ، راولپنڈی

Abstract

Comparative analyses create a foundation for a universally connected society. These comparisons not only create awareness of literary classics, as well as provide a foundation for understanding and comprehension. In reality these analysis are a study of various different literatures of cultures. These analyses explain the relationship between different literatures overtime. 

Farogh Farukhzad rose in Iranian poetry and literature like a flame in fire. The magical rhythm in her poetry, the unfiltered femininity, her boldness and self-confidence and her incredibly real, to the point style has left her readers surprised to this very day. She was a personality that chose to abandon the pre-destined paths created for a common woman and opted for a new and an incredibly challenging path for herself.

Fehmida Riaz is a woman who analyzed a common woman's experience in light of her knowledge and perception about them and motivated the society with a new thinking.

Fehmida, who was inspired by Karl Marx and Freud, has the skills, craft and art, life experiences, knowledge of the traditional values and understanding of the contemporary world. By combining the poetic styles of the past and present, she's managed to introduce novel ways in poetry. 

In both these poetess' writing, societal values, empathy for humanity, human isolation, societal pressure, protest against patriarchy and their psychological effects are extremely important and relevant in the context of universality.

References

1.www. Wikipedia.org>wiki>comp
٢۔ ناصر حریری، ہنر و ادبیات امروز۔ کتاب بسر ای بابل ۔1361۔ ص 22
٣۔ فہمیدہ ریاض ، بغاوت، کھلے دریچے سے، وعدہ کتاب گھر ، کراچی ، 1998، ص 29
٤۔ انور مسعود ، فارسی ادب کے چند گوشے، دوست پبلی کیشنز، اسلام آباد، 2000، ص 18
٥۔ فہمیدہ ریاض، کوئی آ رہا ہے ، کھلے دریچے سے، وعدہ کتاب گھر، کراچی، 1998، ص 199
۶۔ شاہین مفتی، ڈاکٹر، اردو نظم میں وجودیت، سنگِ میل پبلی کیشنز، لاہور، 2001، ص 434
۷۔ فاطمہ حسن ، ڈاکٹر، کتابِ دوستاں ، دوست پبلی کیشنز، اسلام آباد،2011، ص 133
۸۔ شاہدہ حسن ، نسائی حسیت کا اظہار اور شعری پیرائے، فیمینزم اور ہم ، وعدہ کتاب گھر، کراچی، 2013،ص156
۹۔ فاطمہ حسن ، ڈاکٹر، گزشتہ صدی سے عہدِ حاضر تک:اردو ادب میں نسائی شعور، فیمینزم اور ہم، وعدہ کتاب گھر، کراچی، 2013، ص 94
۱۰۔ فہمیدہ ریاض ،ساحل کی ایک شام میں ، بدن دریدہ، سنگِ میل پبلی کیشنز، لاہور، 2011، ص 51
١١۔ فہمیدہ ریاض ، بدن دریدہ، سنگِ میل پبلی کیشنز، لاہور، 2011، ص 52
١٢۔ ضمیر علی بدایونی ، مابعد جدیدیت کا دوسرا رخ ، شہر زاد، کراچی، 2006، ص 77
Published
2020-01-02